a rebours / against nature / наобратно

купих си тази книга
в париж от шекспир&ко
преди две години и половина
прочетох я едва тази пролет

първото което научих за нея
преди вече шест-седем години
беше че това е жълтата книга
която дориан грей чете
и която е вдъхновила оскар уайлд
да напише своята естетическа денди приказка
с морализаторски финал

затова и картината на корицата
е на франтишек купка
от неговия цикъл жълтата гама

в музея помпиду има друго платно
от същата серия
различното в него е
че очите са празни
не наблюдават нищо
или поглъщат нещо което не е тук и сега
или са прозрели
че е без значение какво се вижда
щом не променя безсмислието
и не оправя вкуса на песимизъм
който поражда единствено отчаяние и ръжда

рожденото име на йорис-карл юисманс
е шарл-мари-жорж юисманс
той го променя с холандски еквиваленти
заради годфрид
холандския си баща
литограф и миниатюрист
който умира когато йорис е на осем години

юисманс е роден на 5 февруари 1848
на 11 rue suger в латинския квартал

през същата година е поредната френска революция
която слага началото на втората република
но по-важното е че част от действието
на възпитание на чувствата на флобер
е през тази година
юисманс казва че това е романът
който му е оказал най-голямо влияние

самата улица сюгер в латинския квартал
разкрива голямата метаморфоза в живота на писателя
защото кварталът е бохемски декадентски студентски и бунтовен
а улицата носи името на легендарния абат на сен дени

наричат най-известния роман на юисманс
молитвеник на декаденството

в края на живота си
след като напуска работата във вътрешното министерство
където за 32 години служба
годишната му заплата се е увеличила
от 1500 на 6000 франка
той хваща истински молитвеник
и се замонашава

месец след това е първата среща на академия гонкур
на която именно той е президент

междувременно е станал
рицар и офицер на почетния легион

умира на 12 май 1907
половин час след срещата си с люсиен декав
човекът на когото е възложил отговорността
да се грижи добре за литературното му наследство

а rebours
на български заглавието е превеждано
като наопаки или наобратно -

бележи според реми дьо гурмон
„освещаването на нова литература
в която романът най-сетне е свободен”

мариан фейтфул пише в автобиографията си
че през 60-те е било достатъчно
да питаш човека с когото имаш среща
дали е чел тази книга
и ако каже да
се чукаш с него

джеймс джойс описва писането му със следните думи
„разпален гняв на разложението…
който озарява тъжните страници на юисманс
с унило фосфоресциране”

леон блоа обрисува стила му така
юисманс „постоянно влачи майката литературен образ
за косата или за краката право надолу
по прояденото от червеи стълбище на синтаксиса”

/когато си намерих романа в интернет на френски
се отказах да го чета именно поради
сложността на стила
архаичността на езика
причудливостта на фразите

не съжалявам че го прочетох на английски/

историята на a rebours
е за дук жан флоресас дез есент
последен от своя род
той е фетишист и ковчежник
на литературни вкусови и визуални съкровища
омразно му е естественото и природното
затова е и любител на изкуственото
което в течение на страниците е доведено до крайност –
декорира своя отшелнически рай
с внимателно избрани книги
издадени в един-единствен специален екземпляр
напечатани на неназовимо скъпа хартия
и подвързани с още по-скъпа кожа
с картини на гюстав моро и одилон редон
с алкохолен музикален орган
чрез който се композират
не коктейли а симфонии
с жива костенурка
носеща инкрустирано бижу на корубата си

прототипи на героя са
крал лудвиг II
шарл бодлер
братя гонкур
но най-вече
граф робер дьо монтескьо-фезенсак
естет и ексцентрик
който е модел и за барон шарлюс
от по следите на изгубеното време на марсел пруст

първоначалното заглавие на романа е било сам
и той наистина е за едно оттегляне от света
породено
от безизходица безсмислие
погнуса и екзистенциална криза
и от умора –
расова социална морална историческа и естетическа

предварително обреченият на неуспех опит
да се намери пълна алтернатива на света
далеч от приятели любовници и тълпи
да се създаде идеално и самодостатъчно място
да се живее единствено според
личните ценности и прищевки
не е просто изброяване и каталогизиране
на мебели теории за цветовете
хранителни проблеми бижута изкуствени цветя
не е и обикновен анализ на картини
на литературни и философски произведения

макар романът да няма сюжет или фабула
той показва колебанията трусовете
и трудностите в поддържането на идентичност
и в придържането към смисъла на тази идентичност
показва колко лесно е човек да стане
смехотворна гротеска
пародия на това което иска да бъде
и да се изтощи от бързото осъществяване на желанията си
и от невъзможността да има какво друго да желае
за да достигне отново безсмислието и умората
които са го подтикнали да търси уединение

a rebours спокойно е нареждан
до книгите на
роберт музил вирджиния улф джойс и пруст
той е и в началото на френската традиция
която продължава
с погнусата на сартр
и с чужденецът на камю
а в момента с книгите на мишел уелбек

идеалният съвременен еквивалент на творбата
е американски психар на брет ийстън елис
където истерията аристократичността
и самотното колекционерство
са заменени с шизофрения капитализъм
и състезателна консумация

No Comments yet

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress with GimpStyle Theme design by Horacio Bella.
Entries and comments feeds. Valid XHTML and CSS.