преди инцидента те бяха съседи и близки приятели / след инцидента той продаде жилището си / казва че е заради кризата

a rebours / against nature / наобратно

купих си тази книга
в париж от шекспир&ко
преди две години и половина
прочетох я едва тази пролет

първото което научих за нея
преди вече шест-седем години
беше че това е жълтата книга
която дориан грей чете
и която е вдъхновила оскар уайлд
да напише своята естетическа денди приказка
с морализаторски финал

затова и картината на корицата
е на франтишек купка
от неговия цикъл жълтата гама

в музея помпиду има друго платно
от същата серия
различното в него е
че очите са празни
не наблюдават нищо
или поглъщат нещо което не е тук и сега
или са прозрели
че е без значение какво се вижда
щом не променя безсмислието
и не оправя вкуса на песимизъм
който поражда единствено отчаяние и ръжда

рожденото име на йорис-карл юисманс
е шарл-мари-жорж юисманс
той го променя с холандски еквиваленти
заради годфрид
холандския си баща
литограф и миниатюрист
който умира когато йорис е на осем години

юисманс е роден на 5 февруари 1848
на 11 rue suger в латинския квартал

през същата година е поредната френска революция
която слага началото на втората република
но по-важното е че част от действието
на възпитание на чувствата на флобер
е през тази година
юисманс казва че това е романът
който му е оказал най-голямо влияние

самата улица сюгер в латинския квартал
разкрива голямата метаморфоза в живота на писателя
защото кварталът е бохемски декадентски студентски и бунтовен
а улицата носи името на легендарния абат на сен дени

наричат най-известния роман на юисманс
молитвеник на декаденството

в края на живота си
след като напуска работата във вътрешното министерство
където за 32 години служба
годишната му заплата се е увеличила
от 1500 на 6000 франка
той хваща истински молитвеник
и се замонашава

месец след това е първата среща на академия гонкур
на която именно той е президент

междувременно е станал
рицар и офицер на почетния легион

умира на 12 май 1907
половин час след срещата си с люсиен декав
човекът на когото е възложил отговорността
да се грижи добре за литературното му наследство

а rebours
на български заглавието е превеждано
като наопаки или наобратно -

бележи според реми дьо гурмон
„освещаването на нова литература
в която романът най-сетне е свободен”

мариан фейтфул пише в автобиографията си
че през 60-те е било достатъчно
да питаш човека с когото имаш среща
дали е чел тази книга
и ако каже да
се чукаш с него

джеймс джойс описва писането му със следните думи
„разпален гняв на разложението…
който озарява тъжните страници на юисманс
с унило фосфоресциране”

леон блоа обрисува стила му така
юисманс „постоянно влачи майката литературен образ
за косата или за краката право надолу
по прояденото от червеи стълбище на синтаксиса”

/когато си намерих романа в интернет на френски
се отказах да го чета именно поради
сложността на стила
архаичността на езика
причудливостта на фразите

не съжалявам че го прочетох на английски/

историята на a rebours
е за дук жан флоресас дез есент
последен от своя род
той е фетишист и ковчежник
на литературни вкусови и визуални съкровища
омразно му е естественото и природното
затова е и любител на изкуственото
което в течение на страниците е доведено до крайност –
декорира своя отшелнически рай
с внимателно избрани книги
издадени в един-единствен специален екземпляр
напечатани на неназовимо скъпа хартия
и подвързани с още по-скъпа кожа
с картини на гюстав моро и одилон редон
с алкохолен музикален орган
чрез който се композират
не коктейли а симфонии
с жива костенурка
носеща инкрустирано бижу на корубата си

прототипи на героя са
крал лудвиг II
шарл бодлер
братя гонкур
но най-вече
граф робер дьо монтескьо-фезенсак
естет и ексцентрик
който е модел и за барон шарлюс
от по следите на изгубеното време на марсел пруст

първоначалното заглавие на романа е било сам
и той наистина е за едно оттегляне от света
породено
от безизходица безсмислие
погнуса и екзистенциална криза
и от умора –
расова социална морална историческа и естетическа

предварително обреченият на неуспех опит
да се намери пълна алтернатива на света
далеч от приятели любовници и тълпи
да се създаде идеално и самодостатъчно място
да се живее единствено според
личните ценности и прищевки
не е просто изброяване и каталогизиране
на мебели теории за цветовете
хранителни проблеми бижута изкуствени цветя
не е и обикновен анализ на картини
на литературни и философски произведения

макар романът да няма сюжет или фабула
той показва колебанията трусовете
и трудностите в поддържането на идентичност
и в придържането към смисъла на тази идентичност
показва колко лесно е човек да стане
смехотворна гротеска
пародия на това което иска да бъде
и да се изтощи от бързото осъществяване на желанията си
и от невъзможността да има какво друго да желае
за да достигне отново безсмислието и умората
които са го подтикнали да търси уединение

a rebours спокойно е нареждан
до книгите на
роберт музил вирджиния улф джойс и пруст
той е и в началото на френската традиция
която продължава
с погнусата на сартр
и с чужденецът на камю
а в момента с книгите на мишел уелбек

идеалният съвременен еквивалент на творбата
е американски психар на брет ийстън елис
където истерията аристократичността
и самотното колекционерство
са заменени с шизофрения капитализъм
и състезателна консумация

по каналния ред

сънувах:

- целият ми дом е баня
с фаянс огледала кранове душове бидета
и канали във всяко едно помещение

в стаята ми се е настанило
тлъсто и потно момиче
което е влязло отнякъде

повдига ми се
щом я погледна
започвам да се къпя

тя увеличава музиката
аз търкам и стържа кожата си
все по-силно и по-дълбоко

към 4-5 сутринта
брат ми не издържа
става и се разкрещява

притеснявам се
скачам в канала

- две японки
с лица
заличени от черните им коси
са в ослепително бяла тоалетна

кимоната им също са бели
излъчват студ

повдигат се над земята
не са на токчета
плъзгат се по въздуха

едната с прегръдка
която всъщност е отблъскване
потапя другата в тоалетната чиния

тя се дави без звук
преди шумът на водата
да промени това

две благотворителни фотоизложби

едната е във вторник в арт клуб /ул. иван асен II #6/
другата е в сряда в арт хостел /ул. ангел кънчев #21а/

„Да помогнем на Евгени да се изправи и погледне света отново!

Евгени Желев е роден на 10 септември 1987 година в гр. София.
Завършва средното си образование в 119 СОУ. Понастоящем е редовен студент първа година в специалност география на Софийския Университет ”Св. Климент Охридски”.
Евгени обича живота – занимава се с плуване, ски, катерене и други разнообразни дейности. От години е воден спасител, а миналата година става и стажант планински спасител.

Изведнъж животът се обръща – неочаквано, но реално. И единственото, което искаш, е времето да се върне обратно.

На 4 май 2009 г. на път за Иракли,едно от любимите места на Евгени, при нелепа катастрофа са ранени четири момчета. Той е най-тежко пострадалият.
Евгени Желев първоначално е приет във Варненската реанимация, а към настоящия момент е все още в кома във Военно-медицинска академия - София с тежка черепно-мозъчна травма.
За Евгени е необходима оптимална стерилна среда, специализирани грижи, изключително скъпо струващо медикаментозно лечение от невролози и много активна рехабилитация.
За да му помогнем, се нуждаем от личното усилие на всеки един от вас! Да помогнем на Евгени да се радва на живота!”

http://help-evgeni.com

Powered by WordPress with GimpStyle Theme design by Horacio Bella.
Entries and comments feeds. Valid XHTML and CSS.